Опис досвіду


Анотація

У роботі розкрита проблема національно-патріотичного виховання на уроках інформатики як інструмент формування цілісної особистості.
Дитина повинна успадкувати  духовні надбання та традиції своєї сім’ї, школи,  країни. Формування почуття гідності за свій навчальний заклад, за своїх друзів, район, місто, почуття патріотизму та любові до країни треба прищеплювати не тільки під час виховних годин, а й використовувати тематичне наповнення предмету  «Інформатика», реалізовувати Концепцію національно-патріотичного виховання молоді та учнів шляхом практичної діяльності учнів: виконання практичних завдань, редагування та форматування  текстів, створення презентацій, створення тематичних малюнків тощо, пов’язаних з історичними подіями, епохами, що розкривають глибокі традиції та звичаї народу.








Національно-патріотичне виховання на уроках інформатики як інструмент формування цілісної особистості

Кожен вчитель є дослідник,який має творчу
лабораторію формування особистості 
школяра і не має жодного права на помилку,
бо перед ним майбутнє його держави
В.О.Сухомлинський
В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючого чинника розвитку українського суспільства та української політичної нації. Важливу роль у просвітницькій діяльності посідає відновлення історичної пам’яті про тривалі державницькі традиції України.
Виховання у молодого покоління почуття національного патріотизму нині визнано проблемою загальнодержавного масштабу. Правовою базою з цього питання є наказ МОНУ від № 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичноговиховання дітей і молоді, заходів щодо реалізаціїКонцепції національно-патріотичного виховання дітейі молоді та методичних рекомендацій щодонаціонально-патріотичного виховання yзагальноосвітніх навчальних закладах».
Спираючись на державні документи та рекомендації, можна виділити основні методичні напрями діяльності сучасної школи.Важливого значення у національно-патріотичному вихованні набувають нові орієнтири, що спрямовані на розвиток творчого потенціалу учнів, такі як: використання інформаційно-комунікаційних технологій у національно-патріотичному вихованні учнів та реалізації короткочасних та довготривалих проектів, що сприяють пробудженню національної свідомості та патріотизму;  реалізація виховних впливів із максимально можливим використанням мимовільної уваги та мимовільного запам’ятовування, які органічно пов’язані  із змістом навчального предмету і  повсякденним життям; визначення сприятливих умов формування піднесеного емоційного патріотичного ставлення учнів до навчального матеріалу національно-патріотичного спрямування, підтримка предметної зацікавленості.
Учитель інформатики має потужний потенціал для реалізації Концепції національно-патріотичного виховання засобами інформаційних комп’ютерних технологій, особливі методи та форми побудови навчальної діяльності учнів та тематичного спрямування практичних та творчих завдань.

Теоретичне обґрунтування.

Основинаціональноговихованнязакладеновітчизнянимифілософами та громадськимидіячами — Г. Сковородою, М. Драгомановим, М. Грушевським. Значнийвнесок у висвітленняпроблемирозвиткупатріотизму, національноїсвідомостіособистостізробилироботи І. Беха, Н. Косарєва, І. Підласого, М. Рагозіна, Г. Сороки, В. Сухомлинського, О. Сухомлинської та інших. Способиреалізаціїпринципівнаціональноговиховання в практичнійдіяльностіпедагогіврозглянуто в дослідженнях І. Беха, Л. Кацинської, М. Красовицького, А. Розенберга й інших. Проблемиформуваннянаціональних і загальнолюдськихцінностей в учнівської та студентськоїмолоді в процесіосвітидосліджують О. Вишневський, О. Гречаник, В. Іванчук, О. Попова, Л. Рибалко, М. Таланчук, А. Троцко та інші. Питаннявивчення, узагальнення й використаннядосвідуорганізаціїнаціональноговихованнярозробляють О. Кузьменко, Т. Рабченюк, Л. Кацинська, О. Киричук, М. Красовицький та інші. 
Інформаційно-комунікаційні технології є формування особистості, яка здатна читати, аналізувати, оцінювати медіатекст, засвоювати нові знання засобами «медіа». Робота із медіазасобами дає можливість використовувати ілюстративний, аудіо- та відеоматеріали. Дана технологія може застосовуватися на різних етапах уроку: під час перевірки домашнього завдання; як засіб представлення нового матеріалу; як закріплення практичних навичок; як узагальнення вивченого на уроці.
Інформаційно-комунікаційні технології виконують функцію посередника, який регламентує спілкування людини та оточуючого середовища.
Ігрові технології –метою цієї технології є предметна зацікавленість дітей, покращення сприйняття інформації та її запам’ятовування. Гра є особливим методом підвищення розумової активності учнів. При плануванні гри дидактична ціль перетворюється на ігрову задачу, а навчальний матеріал перетворюється на засоби гри. Та  елемент змагання перетворює дидактичну задачу на правила гри. Дидактична гра взаємопов’язана з іншими формами навчання. Такими як – робота в групі, в парах.
Метод проектів також доцільний для використання на уроках інформатики. Цей метод зорієнтований на самостійну, парну та групову діяльність учнів та обмежений термінами. Цей метод органічно сприяє формуванню навичок дослідницької діяльності, уміння співпрацювати в команді, дозволяє вирішувати проблеми високого рівня складності, розвиває креативність мислення, нестандартність у вирішені завдань, виховує толерантне ставлення до інших. Ефективне поєднання проблемного, пошуково-дослідницького, ігрового та проектного методу з сучасними інформаційними технологіями дозволяє на якісно новому рівні сприяти формуванню національної свідомості та патріотизму учнів.
Сучасні педагогічні технології, інтегровані в інформаційні технології, можуть суттєво підвищити ефективність навчання, дозволяють вчителю вирішити комплекс методичних та дидактичних завдань, пов’язаних з предметом інформатики та ненав’язливо реалізовувати напрями патріотичного виховання цілісної особистості.

Провідна ідея.

Дитина повинна успадкувати  духовні надбання та традиції своєї сім’ї, школи,  країни. Формування почуття гідності за свій навчальний заклад, за своїх друзів, район, місто, почуття патріотизму та любові до країни треба прищеплювати не тільки під час виховних годин, а й використовувати тематичне наповнення предмету  «Інформатика», реалізовувати Концепцію національно-патріотичного виховання молоді та учнів шляхом практичної діяльності учнів: виконання практичних завдань, редагування та форматування  текстів, створення презентацій, створення тематичних малюнків тощо, пов’язаних з історичними подіями, епохами, що розкривають глибокі традиції та звичаї народу.
Об’єктомдослідження є процес навчання з інформатики у молодшій та середній школі.
Предметом дослідження  є використання педагогічних технологій на уроках інформатики  з метою  формування цілісної особистості.
Мета дослідженнястворення системи технологічних прийомів формування патріотичних почуттів у учнів  засобами межпредметних зв’язків з використанням мультимедійних технологій.

Гіпотеза дослідження.

Ми припускаємо, що ефективне поєднання проблемного, пошуково-дослідницького, ігрового та проектного методу з сучасними інформаційними технологіями на уроках інформатики дозволяє на якісно новому рівні виховувати національну свідомість та патріотизм учнів.
Сучасні педагогічні технології, інтегровані в інформаційні технології, можуть суттєво підвищити ефективність навчання, дозволять вчителю вирішити комплекс методичних та дидактичних завдань, пов’язаних з предметом інформатики, та  реалізувати напрями патріотичного виховання цілісної особистості. Таким чином, набуті учнями знання з інших предметів та реалізовані за допомогою проектів на уроках інформатики, сприятимуть формуванню інтегрованих  мета знань.
Відповідно до гіпотези поставлено такі завдання:
·         проаналізувати педагогічні дослідження з впровадження педагогічних  технологій під час викладання предмету «Інформатика» з метою формування національно-патріотичної свідомості учнів;
·         розглянути сутність технологій, методів та  прийомів, що сприяють реалізації Концепції;
·         проаналізувати використання педагогічних технологій, методів та прийомів на різних етапах уроку з інформатики;
·         визначити сукупність прийомів і методів, які дозволяють найбільш ефективно  розвивати національно-патріотичний дух кожного учня.

Практична значущість.

Практична значущість досвіду полягає в тому, що патріотичне виховання учнів є актуальним в сучасному форматі  суспільства країни:
-        розвиває комунікативні навички та вміння, допомагає встановити емоційні контакти між учнями, формувати характер свідомого громадянина України;
-        розвиває толерантність учня, сприяє розвитку особистості;
-        виконує інформаційну функцію, забезпечує учнів необхідною інформацією;
-        розвиває загальні навчальні навички та вміння (аналіз, синтез, постановка мети і т.п.), логічне та критичне мислення;
-        забезпечує вирішення виховних задач, оскільки привчає працювати в команді, розвивати світогляд, вчить виявляти й реалізовувати індивідуальні можливості.

Основні поняття та положення, що розкривають сутність цілей і змісту досвіду.

Які шляхи реалізації може використати учитель? Добрати фактичний матеріал виховної спрямованості, який використовує на уроках: історичні факти, що свідчать про пріоритет вітчизняної науки на певних напрямках; приклади із повсякденного життя, які використовуються при поясненні певних понять.
У темі «Історія  засобів обчислювальної техніки» використатипосилання на особистості відомих учням людей, на знайомі учням із життєвого досвіду (безпосередньо власного або опосередкованого) ситуації. Формулювати навчальні задачі у сюжетній формі, з використанням матеріаліввиховного спрямування. Доцільно також використання методу проектів з обранням тем, спрямованих на поглиблене вивчення питань, пов’язаних з історією розвитку обчислювальної техніки в Україні, історією, географією, економікою рідного краю, екологією для підтримки предметної зацікавленості та міжпредметних зв’язків. У темі «Графічні редактори» доцільно використати елементи українознавства – вивчення культури, побуту, звичаїв, традицій, обрядів, які містять у собі високі моральні цінності, збагачені тисячолітнім досвідом мудрості народу, мають моральний потенціал, спрямований на виховання особистості.
На другомуетапівпровадження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді треба акцентувати увагу на духовно-моральному вихованні.
Сучасні уроки інформатики формують вучнів новий тип мислення, орієнтують на саморозвиток, усвідомлення та реалізацію своїх інформаційних потреб, формують культуруособистих потреб. Духовно-моральне виховання на уроках інформатики формує у школярів нову комунікативну культуру, засновану на осмисленні отриманої інформації, критичний підхід до джерел інформації, що викривляють історичні факти, складають уміння протистояти потоку негативної, антигуманної, антипатріотичної інформації.
Провідну роль у цьому напрямку відіграють проектна й дослідницька діяльність на уроках і в позакласній роботі. Для проекту доцільно підбирати завдання, пов’язані з історією виникнення та розвитком свого навчального закладу, його традицій, устоїв, гімну та символів школи. На уроках учні удосконалюють свої знання з предмету та знайомляться із новими цікавими фактами щодо звичайних речей, символів, історій свят та традицій ліцею.


Комментариев нет:

Отправить комментарий